onsdag 7 januari 2009

Green Flash Brewing Co.

Igår smakade jag ett för mig nytt öl från Green Flash Brewing Co. Hop Head Red av stilen Amber Ale. Har inte någon större erfarenhet av stilen så detta ska bli intressant.

Vätskan är mörk bärnsten med rikligt smutsvitt skum, lämnar mycket skumrester på glaset när det sjunker ihop till en kudde som lägger sig intill insidan på glaset. Doften är något söt och fruktig av amerikansk humle. I smaken återkommer humlen med en tydlig smak av citrus, grape, blommighet med relativt mild beska, 45 IBU. Humlen vägs upp en en något söt karamellmaltig kropp men det är humlen som dominerar. Hop Head Red är torrhumlad med Amarillo vilket kommer fram i en blommighet som jag känner igen från Närke cAmarillo.

Betyg 8/10



Slänger även in ett annat öl från samma bryggeri, West Coast IPA.

Här har vi en IPA med ljus gyllene vätska, rikligt med vitt skum och underbar humlearom i doft och smak. Mängder av skumrester på glaset.

I denna IPA har man använt 4 olika humlesorter: Simcoe, Columbus, Centennial och Cascade.

West Coast IPA domineras inte av Cascade som är vanligt i amerikansk IPA utan doft och smak drar mer åt Simcoe, vilket är trevligt och intressant. En fräsch, underbar smak av grape, citrus, persika och ananas. Hyfsad bitter avslutning, 95 IBU. Grymt gott detta!

Betyg 9/10

Två mycket trevliga öl och det som slår mig är hur grymt färska de är i fruktsmakerna, bra jobbat Green Flash!

5 kommentarer:

  1. Wow, det låter mumma!
    Hade du en DIPA av West Coast också? Men ingen extra över isåfall?

    Såg du mitt mail?

    SvaraRadera
  2. Bra bira minsann, jag tyckte inte rödingen stack ut så värst utan var "bara" allmänt god. West coast IPA dricker jag i princip varje gång jag är i Köpenhamn, underbar.

    Tyvärr tycker jag inte deras DIPA är något att hurra för, saknar den "färska" karaktären som Weine nämner att de andra har.

    SvaraRadera
  3. Japp, har DIPAn så den får vi väl ta vid en DIPA-provning. Såg ditt mail (har båda kvar)och vet ej vem som är bäst av 2nd Anniversary och Wipeout'en.

    Drack Wipeput i helgen och tyckte nog att den var lite tunn men har inte kommit till 2nd Anniversary än så jag vet ej om den är bättre.

    Andersand kan du hjälpa oss?

    Tyckte förövrigt att High Tide Fresh Hop IPA var bättre än Wipeout. Något tunn kanske men väldigt "somrig" och lättdrucken.

    Tänkte lägga upp omdöme här så fort jag hinner på dessa.

    SvaraRadera
  4. Andersand: håller med dig egentligen gällande Hop Head Red. Skrev först ner 7 i betyg men pga den färska smakprofilen åkte den upp ett steg. Tittar man rent smakmässigt skiljer det egentligen mer en ett steg på dessa.

    Båda var trevliga dock.

    SvaraRadera
  5. Ah, Hop head hade varit en grym "session beer". En sådan öl man skulle vilja ha på systembolaget för en tjuga stycket..

    SvaraRadera