söndag 18 januari 2009

Bishops Arms Järntorget

I fredags kväll tog jag mig till Bishops Arms på Järntorget för att se om de kopplat på Närke ! vilket de enligt förhandsuppgift skulle göra när Jule IPA från Beer Here tog slut. När jag anlände svepte jag snabbt med blicken över de tillfälliga kranarna och där var den.

En American Strong Ale/Barley Wine på 8,2% från Närke som jag tidigare endast druckit ett litet smakprov av på SBWF. Nu blev det en hel kupa av detta mycket intressanta öl. Förväntning var enorm då jag fick kupan med den mörkt rödbruna vätskan med stadigt beiget skum. Doftar sött, karamellmalt, fruktig och aningen alkohol. Smaken är söt, koncentrerad av mörka bär, torkade frukter, Karamellmalt, amerikansk humle som tillför mer arom än bitterhet. Mycket gott.

Betyg 8,5/10

När jag fick in "!" upptäckte jag en tunna som stod på bardisken lite längre bort, tyckte mig känna igen utseendet. Bishops Arms Järntorget har ju inte cask men det är ju i sådana fat som Oceanbryggeriet levererar sina cask till 3 Små Rum. Då jag hade lyckats fått en stol vid baren ville jag inte lämna den i risk att bli av med den, så när jag fick syn på en gammal bekant i personalen frågade jag om de börjat servera Real Ale, och i så fall från Oceanbryggeriet? Ja, det är en cask från Oceanbryggeriet fick jag till svar. Vilket genast ledde motfrågan, vad finns i fatet?

Det är Arbetarportern svarade han...ok så nu har ni den både den vanliga och cask undrade jag? Nej, det är den som har lagrats på Jack Daniel's-fat, fick jag till svar.

Denna har jag längtat efter från det att jag först hörde om den i december förra året, och nu stod på disken framför mig!!! Utan att jag frågat efter det kom två provglas in med båda versionerna av arbetarportern, kul! Det kallar jag bra service.

Jodå, lagringen på Jack Daniel's-fat hade tydligt präglat ölet i både doft och smak. Doften var rundare med tydlig bourbonkaraktär. Smaken var mer rund, nedtonad smak av bourbon, vanilj samt torrare. Var den bättre än den vanliga? Är naturligtvis en smaksak men jag har svårt att plocka ut vem som är bäst.

Efter provsmakningen kändes det som jag ville ha mer och beställde in en galopp av denna ekfatslagrade Ocean.

Betyg 8/10

5 kommentarer:

  1. Tyckte att utbudet var lite tråkigt förra gången jag besökte Bishops Järntorget. Nu låter det dock som att det är dags ett nytt besök snart!

    SvaraRadera
  2. Jag och frugan körde också en parallelprovning av båda Arbetarportrarna i fredags. Jag föredrog faktiskt den vanliga, men frugan gillade den lagrade bättre.

    Men allra bäst var Närke !.

    SvaraRadera
  3. Victor: Det varierar en del vissa kvällar har jag vänt efter att ha tittat över kranarna men sen så händer det. Man börjar ju också bli lite kräsen med tiden.

    Rekan: Håller med om att Närke ! var bäst.

    SvaraRadera
  4. Jag var på Bishops Järntorget idag - men dessvärre hade den ekade arbetarporter (och !) plockats bort. Enligt uppgift skulle det dock komma en ny leverans av den förstnämnda redan till helgen.

    SvaraRadera
  5. Tråkigt. Ekade Arbetarportern levereras som cask (real ale) så hållbarhetstiden är endast några dagar när man väl öppnar fatet. Det är säkert därför de inte beställde mer än vad som gick åt i helgen. Lycka till nästa helg.

    Kanske skulle nämnt det men redan när jag var där i fredags var ! på väg att sina i fatet.

    SvaraRadera