fredag 20 februari 2009

Sa jag att det gick undan...

Nu när man har Nöges DIPA i färskt minne tänkte jag kasta mig över deras vanliga IPA för att få en hyfsad bra jämförelse.

Vätskan är bärnstensfärgad med rikligt med benvitt skum som fullkomligt tar överhand.

Doften är fyllig av aprikos, citrus med fylliga söta toner åt honung/kåda.

Smaken är kraftig av aprikos, citrus, mycket karamell med honung/kåda. En tydlig men inte alltför dominerande beska.

Ja, denna är bättre än DIPAn som jag provade tidigare i kväll.

Betyget kvarstår 9/10

Flaskan var från batch 329 som buteljerades 071121. Den var alltså drygt ett år och jag tror mig känna mindre beska och mer söta drag än förra gången jag drack denna som färsk. Men då jag inte antecknade något då kan jag minnas fel.

7 kommentarer:

  1. Det här är ett fantastiskt öl - min favorit bland "vanliga" IPA skulle jag vilja säga (kostade på mig en flaska i Oslo förra året). Har inte testat DIPA:n än, men det verkar som de flesta faktiskt håller den här högre. Har DIPA:n på kylning dock, så det blir väl att testa någon dag... när jag vågar (sedan känns det onödigt att dricka nu efter mitt spontana Bishops-besök ikväll).

    SvaraRadera
  2. Ta den nu David.

    Mina favoriter bland vanliga IPA är Mikkeller Stateside IPA och AleSmith IPA.

    Har 5 flaskor Stateside samt en flaska AleSmith IPA i skåpet. Vansinnigt grymma!

    SvaraRadera
  3. Ja once you go Alesmith IPA you dont go back tyvärr.. Men Nögnes IPA tycker jag är heltrevlig också, det är dock tydligt att det inte är en amerikanare vilket varken är positivt eller negativt, bara lite speciellt.

    SvaraRadera
  4. Haha håller med andersand, Alesmith IPA är nog nummer 1. Annars är nögnes version riktigt bra också.

    SvaraRadera
  5. Har ju inte haft lyxen att prova Alesmith, så... men tvivlar inte på att den är fantastisk.

    SvaraRadera
  6. Alesmith ska ju tydligen gå att privatimportera via boalget snart :)

    SvaraRadera
  7. Schysst, Alesmith here I come! Brukar ju bli billigare att privatimportera öl än att köpa dem i Danmark. Jäkla danskar som har en sådan stark valuta för tillfället, känner mig som en fattiglapp varje gång man åker över till Köpenhamn för att handla öl. Trots att man väljer bort öl så blir det dyrare än man räknat med.

    SvaraRadera