måndag 2 mars 2009

Vad nu detta!?

Vet inte hur det ser ut i övriga landet men de Rogue Imperial Stout som levererades till Göteborg var märkta 2006 och inte 2008 som systembolaget utannonserat tidigare?!



Frågan är då om det verkligen är årgång 2006 som lanserades nu? Jag noterar även att de hade försökt dölja alkoholhalten som på dessa flaskor var på 11%. Försöket var inte mer seriöst än att man helt enkelt dragit en spritpenna över texten vilket ledde till att det inte var några problem att se vad som stod där under.



Då har vi två spår: 1) flaskorna är återanvända från årgång 2006 vilket kan förklara varför man ville dölja den felaktiga alkoholhalten. Fel av mig imperial stouten har ju en ABV på 11 %. Nu blir det ännu rörigare. Varför vill man dölja denna och precis som Victor nämner i en kommentar nedan, varför sätter importören på en felaktig påklistrad etikett på baksidan? 2) Detta är det minst troliga och mest roliga, att Systembolaget fått in ett parti lagrade flaskor från 2006 trots att de beställt årgång 2008. Den du!



Försökte få svar från någon av personalen i butiken utan framgång.



Hur som helst får vi snart svaret då jag skickat ett mail till den inköpsansvarige på Systembolaget. Ska bli intressant att läsa svaret.



Hur ser det ut i övriga landet, är de flaskorna också märkta 2006?



Tillägg:

Lägger upp en fin bild på mina inköp denna gång.



Om ni förstorar bilden syns det tydligt att imperial stouten är märkt 2006 och att de försökt att dölja alkoholhalten.



Tillägg nr 2:

Här har vi den påklistrade etiketten från importören Oliver Twist.





12 kommentarer:

  1. Jag stötte på samma fenomen, och hoppas givetvis som dig att det faktiskt är öl från 2006 :)
    http://stouter.wordpress.com/2009/03/02/systembolaget-mars/

    SvaraRadera
  2. I Karlstad hade de inte ens fått några imperial stouts. Orkade dock inte bry mig och nöjde mig med Imperial IPA:n. Låter märkligt i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Nått slags fuffens är det sannerligen på gång! Den konspiratoriske noterar ju även att den påklistrade etiketten på baksidan av ISen säger att ölet är på 9.5% - samma ABV som IIPAn. Kan någon ha blandat ihop de båda ölen på något sätt?

    Vad gäller flaskorna i övrigt hoppas jag stenhårt på teorin att vi fått hit ett lass 2006:or!

    SvaraRadera
  4. Är det så att vi fått 2006:or vet jag en som går till bolaget imorgon och köper ett lass till :)

    SvaraRadera
  5. Det kan även noteras att det bakom den stora påklistrade etiketten gömmer sig ytterligare en etikett. Denna säger 11% ABV men har samma bäst före-datum.

    SvaraRadera
  6. Lätt! Då får alla köpa på sig ett gäng till. Sedan lämnar vi in en allmän klagan om fel årgång och tvingar Systembolaget till att dra tillbaka ordern och få hit 2008:an. Så har man vips både 2006:an och 2008:an! =)

    SvaraRadera
  7. Dom har nog snurrat till det rejält, mitt ibland imperial stout flaskorna så stod där en old custacean barleywine. Detta hände i Kristianstad, tog den till kassan men det blev ju tvärnit när damen i kassan skulle slå in den. Konstigt inget pris på dennna hmm jag sa att jag kan väl köpa den för samma pris som ipan men icke!

    SvaraRadera
  8. Jag har oxå en 2006a med skumma etiketter och spritpenna mania! Otroligt intressant att höra vad som har hänt!!

    SvaraRadera
  9. Jag hittade också en mindre etikett bakom den påklistrade där det mycket riktigt står 11%.

    SvaraRadera
  10. Mycket märkligt detta. Förra helgen besökte jag Vildandspubben i Lund, och beställde in just en Rogue XS Imperial Stout. Bartendern sa att det va den sista de hade och det på köpet(ett mkt fördelaktigt pris på 170 spänn) var ja just det en 2006:a. Det stod det även på flaskan, dock var ingen alkoholhalt eller liknande överstruket. Den smakade riktigt bra kan tilläggas!

    SvaraRadera
  11. Samma fråga har nu även gått ut till importören. Väntar med spänning.

    SvaraRadera
  12. I Helsingborg var det oxå 2006 på 9.5%, skall bli intressant när du får svar.

    SvaraRadera