lördag 7 mars 2009

Fortsättning på kvällen efter Sidenapan...

Efter Sidenapan var man uppe i varv igen och 3 Små Rum kändes självklart. Väl där hann jag inte mer än kliva in i lokalen förens Reza mötte mig med en flaska i högerhanden "har du smakat denna?". Det han stod med var en flaska Un*Earthly från Southern Tier. Jag förklarade att jag faktiskt hade smakat den tidigare på Akkurats Crazy-kran men att jag inte skulle göra någon stor sak av det om han verkligen ville bjuda på den ;)

Plötsligt hör jag en röst som säger "dig känner jag igen". Vänder mig åt höger och där sitter Rojo som skriver ihop med Baggen på bloggen Beerwell. Vi hade träffats tidigare i vecka då vår sambeställning skulle fördelas bland de inblandade. Slog mig ner i baren och Rojo, jag och en herre till i baren fick varsitt smakprov på Un*Earthly varvid vi inledde lite trevligt öl-prat.

Un*Earthly smakade faktiskt bättre nu än senast. Upplevde mer sötma och bättre balans men det kan ju vara dagsform. Första gången hade man ju gått runt i huvudstaden och pimplat öl i tre dagar innan jag hittade den. Hursomhelst väldigt gott.

När man börjar med en DIPA på 11% hur går man då vidare? Efter en lång stunds funderande kom jag fram till att köra på en favorit i repris Mikkeller Single Hop Somcoe IPA och Rojo tog in Warrior från samma serie så att vi kunde smaka dem bredvid varandra. Simcoen är helt grym och överglänste Warrior även denna gång.

Tack för ett trevlig snack Rojo.

4 kommentarer:

  1. Har bara druckit Un*Earthly en gång, men jag tyckte att den var helt grym. Mikkeller Simcoe är ju också väldigt god. Har Reza öl från Southern Tier till försäljning nu eller?

    SvaraRadera
  2. Tyvärr inte, Reza hade bara några enstaka flaskor för prov. Han var inte helt nöjd med ölet, hans måttstock är ju Hoppin Frog viket inte är lätt att leva upp till. Han valde därför bort Southern Tier till förmån för något annat som vi inte vet än.

    Tyvärr kan man tycka då jag tyckte den var riktigt bra. Men han har säkert något ännu bättre på gång.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också Southern Tier kan vara ganska mediokra men ska inhandla lite färskare varianter av deras öl här och ge en andra chans. Bland annat Un*Earthly ska vara extremt mycket bättre färsk sedan vill jag åter igen prova "Gemini" som är en blend av Un*Earthly och ofiltrerad "Hoppe" Får se om de river till i smaklökarna lite bättre nu.

    SvaraRadera