fredag 13 augusti 2010

Önskar tips på öl-hak i Barca & en Hårdkokt IPA

Ska åka över till London och därefter vidare till Barcelona och är därför intresserad av tips på bra öl-ställen, främst i Barcelona då jag har hyfsat koll på London.

Är intresserad av pubar men kanske främst butiker då sambon inte direkt brukar göra frivolter av förtjusning av att hänga på olika pubar.

Nu till något helt annat.

Kom över en ny öl från BrewDog häromdagen (Ölbutikken fick in dem i onsdags) som de bryggt i samarbete med danska importören Drikkeriget. Ölen det handlar om heter BrewDog Hårdkogt IPA och är en IPA på 7,6% bryggd med brittiska ingredienser, och mycket av dem lovar de. Ingen recension hade inkommit på Ratebeer när detta inlägg lades ut.

Jag öppnade min flaska igår för att se om det kan var något att ha. Generellt sett är jag inte stormförtjust över det som BrewDog producerar och brittisk IPA är något helt ointressant då den stiltypiskt är en alldeles för tam produkt. Ska jag dricka brittiskt går jag på de mörka öl-typerna eller bitter. Gärna naturligtvis på cask. Det är naturligtvis inte ingredienserna som det hänger på utan hur man använder dem eller kanske rättare sagt hur mycket man använder av dem.

Om man tvekar på att man kan brygga kraftig DIPA på enbart brittiska ingredienser är det bara att leta upp Three Floyds Blackheart English IPA. Är en mycket trevlig DIPA som de amerikanska bryggarna Three Floyds bryggt med enbart brittiska ingredienser.

Som ni förstår var inte förväntningarna på topp när jag knäppte upp flaskan och började hälla upp en grumlig orangefärgad vätska i min öl-kupa. Det första som jag lägger märke till är det megakompakta krämiga vita skummet. Ser mycket inbjudande ut.

Nu var det dags att dofta på ölen och se om jag kan hitta några aromer? Whoopa...yeah...här händer det grejer!! Doften är inte blygsam och VÄLDIGT fräsch men mängder av tropisk frukt, tuttifrutti, gräs, citronskal och lite sötare karamellig bakgrund. Jävlar vad färsk denna måste vara. Smaken lever upp med samma profil som doften redan har skvallrat om med en medelkraftig till kraftig behaglig beska. En öl helt i min smak med väldigt fräscha perfekt kombinerade aromer/smaker.


Vad kan jag säga om detta? Vet inte om det var mina låga förväntningar eller helt enkelt att detta är ett grymt öl. Nej, det måste helt enkelt var så att detta är ett grymt gott öl med hög kvalitet som jag nog kan utnämna till det bästa ölet jag smakat från BrewDog. Förutom fruktig humle bör man gilla lite söta karamell/tuttifrutti-smaker för att riktigt uppskatta denna.

Köptips om ni har 32 danska över och ska besöka Ölbutikken i Kph inom kort.

7 kommentarer:

  1. http://www.ratebeer.com/Place/empty/barcelona/quilez/7088.htm

    Bodde nära denna affär senast jag var i Barca. Helt OK ca 15 spanska öl. Kolla dock upp öppettiderna (har "spanska" öppettider).

    /R.Boonke (iglaset)

    SvaraRadera
  2. Tackar R.Boonke. Har spanat in den och den andra butiken som finns på Ratebeer, La Cerveteca. La Cerveteca ligger nära vårt hotell då vi ska bo intill hamnen. Besökte du La Cerveteca, och i så fall hur var den?

    SvaraRadera
  3. Låter underbart. En flaska ska inhandlas!

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Tänkte gå dit där, men tiden räckte inte till.
    /Henrik

    SvaraRadera
  5. Sjukt nice! Ska lätt testa några flaskor när jag är där om en vecka! Snacka om perfekt timing!

    Öhm..

    Det kanske nämnts men om du scannar genom femkommanolltv så kommer du hitta ett inlägg från Tomas som besökte en ölbutik i Barcelona som hade ganska mkt amerikanare, bland annat en hel del från Great Divide.

    SvaraRadera
  6. Kanon Dempa, kommer också ihåg den när du säger det. Hittade den på femkommanolltv och det var faktiskt La Cerveteca Tomas hade besökt. Det är den butiken som ligger väldigt nära vårt hotell. Lär bli några besök.

    SvaraRadera
  7. Blir extremt sugen på att prova denna! Den låter precis så som jag vill ha en IPA!

    SvaraRadera