måndag 16 augusti 2010

Goose Island Bourbon County Stout 08 vs 09


Utseende:
08 - svart vätska med röda inslag runt kanten. Sparsamt med skum.
09 - svart vätska med röda inslag runt kanten. Rikligare skum, dock relativt sparsamt även här.

Doft:
08 - bourbon, fat, vanilj, mer åt ljus choklad, alkohol. Rund doft.
09 - liknande doft men lättare bourbon, fat, vanilj, mer åt mörk choklad, alkohol. Lite vassare i doften.

Smak:
08 - massor av choklad, tydlig men balanserad bourbon, fat, vanilj, toffee, cocos, diffusa röda bär, söt, lakrits, lätt bitter avslutning. Lång bourbon som hänger kvar.
09 - kraftig bourbon, fat, vanilj, mörk bitter choklad, toffee, cocos, söt, lakrits, lätt men bittare avslutning än 08:an. Även här lång bourbon som hänger kvar.

Munkänsla:
08 - otroligt krämig, mjuk och rund. Lätt kolsyra.
09 - krämig men lättare än 08:an, lite mer spretig, bittrare, livligare kolsyra.

Det var ju inte någon färsk flaska med i denna vertikal-provning vilket jag hade önskat men om jag blir tvungen att välja en av dessa skulle jag inte kunna det. Båda är så otroligt bra!

1 kommentar:

  1. Så jevla gött öl det där! Jag köpte med mig en bomber av 09:an på senaste besöket i staterna. Har väl en 10 flaskor kvar av 08:an och tycker bara den blir bättre och bättre.

    SvaraRadera