torsdag 14 maj 2009

Victory Storm King Imperial Stout

Har varit aningen tyst från denna blogg under några dagar. Anledningen har helt enkelt varit för mycket att göra på jobbet. Men ikväll kunde jag inte hålla mig utan öppnade precis en öl som är en gåva från AndersAnd från när vi hade vår ölbloggarträff i Göteborg. Denna är en imperial stout på 9,1% från bryggeriet Victory Brewing Co. som heter Victory Storm King Imperial Stout.

Visste inte mycket om ölet innan jag fick denna och började söka information om det. Men det visade sig vara en trevlig bekantskap.

Hursomhelst är vätskan svart med rikligt beige skum som lämnar rester på glasets kanter.

Doftar fruktigt humligt, vanilj, rostat kaffe, choklad. Mycket inbjudande!

Smaken är även den väldigt humlig med tydliga vanlijtoner. En kraftig rostad karaktär bryter igenom för att sedan övergå i kaffe och choklad. Mot slutet tar en kraftig beska över. Smaken är tjock men samtidigt är ölet väldigt lättdrucken och frisk.

Tack AndersAnd - det var jävligt gott detta :)

Här finns det tydliga likheter med Yeti enligt mitt tycke och skulle därför gärna parallellprova dessa om jag fick möjlighet i framtiden.

4 kommentarer:

  1. Gött att du gillade den! De flaskorna jag har druckit efter årsskiftet har varit lite sisådär, vissa bra, vissa mindre bra men när det är bra är det jävligt.. bra!

    Tänkte att du skulle uppskatta dess härliga humlighet :)

    SvaraRadera
  2. Jag har förresten provat WIS'n, skrev några anteckningar men publicerade aldrig något, det var ett bra tag sedan så jag tror jag gör om det snart och skrivet ett vettigt inlägg då istället!

    SvaraRadera
  3. Gött att ha dig tillbaka! Man blir ju lite orolig när bloggare har uppehåll sådär :)

    SvaraRadera