söndag 31 maj 2009

Amager Hr. Frederiksen..igen

Lagom när Matilda tog slut gick solen ner och jag blev sugen på att avsluta denna försommarkväll med ett säkert kort från den mörka sidan.

Jag fick smaka Dark Hops av rojo från Beerwell i fredags vilket föll mig i smaken, älskar dessa kraftfulla rostade öl med tydligt humleprofil. Så eftersom jag hade en flaska av Hr. Frederiksen från Amager i skåpet var valet inte svårt. Jag har tagit upp denna öl vid ett flertal tillfällen och skriver därför inte någon utförlig recension utan håller mig till några reflektioner.

Förväntade mig en nedtonad humle-profil då flaskan började närma sig ett år. Mycket riktigt fick humlen inte lika stor plats som i den färska men gengäld har det blivit en mer balanserad öl som är helt underbar med sina choklad- och rostade kaffe-toner som möter en frisk fruktighet från humlen.

3 kommentarer:

  1. Låter smaskens! Har faktiskt inte druckit en droppe öl från Amager ännu... (skäms)

    SvaraRadera
  2. Det har du visst, tänk Amager IPA och Amager Rated XX på vår stora provning. Kanske inte det bästa från Amager dock.

    SvaraRadera
  3. Okej då, men de har jag förträngt...gillade de inte :-) Hr Frederiksen låter klart godare!

    SvaraRadera