söndag 31 maj 2009

Goose Island Matilda

Ett impulsköp från senaste besöket i Köpenhamn är denna Matilda som är en belgian ale från Goose Island Beer Company. När jag efter vår extremt varma försommardag gick igenom vad jag hade för uppfriskande öl i skåpet föll blicken på denna. Ljusa belgare faller mig alltid i smaken om jag vill ha något uppfriskande.


Häller upp en gyllene vätska med ett småbubbligt kompakt skum. Skummet följer med under hela resan som ett tunt lock.

Doften är söt och präglas av belgisk jäst och körsbär.

Smaken har ett stabilt maltigt fundament som är lite överaskande torrt, dels för att doften hade söta inslag och att belgotolkningar från USA brukar vara söta. Vidare präglas smaken naturligtvis av jästen och citrus som borde komma från humlen.

Matilda var ganska trevlig men för tunn för att falla mig helt i smaken. Visst en ok belgian ale som ni kan prova om ni inte kommer över en alldeles för dyr flaska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar