fredag 27 november 2009

Ballast Point Sculpin India Pale Ale

När jag kom hem efter jobbet idag kunde jag inte motstå denna Sculpin som jag bytt till mig för några veckor sedan. Jag hade tänkt att dela med mig av flaskan, men med tanke på färskhet och att jag har några andra öl som skulle uppskattas lika mycket valde jag att öppna flaska ikväll.

Var lite orolig för färskheten på flaskan då jag vet att den är begränsad till att bryggas på hösten men vet inte hur länge produktionen pågår. Har i och för sig även läst att Ballast Point funderar på att göra denna till en året runt-öl. Någon som vet?

Hur som helst upplevde jag den som följer.....



Utseende:
Halvklar ljusgul (bilden ljuger) vätska med kompakt vitt skum.

Doft:
Precis som förra gången jag drack den var det som en underbar tropisk fruktkorg med ett rejält sting av citrus. Mjuk sötma.

Smak:
Oj, en hel tropisk djungel som kommer över en i vågor av humle med en behaglig maltsötma. Precis som doften har smaken har ett sting av citrus med en mjukare bakgrund av mjuk mogen frukt typ mango och persika. Så otroligt nektarlik.

Munkänsla:
Lätt kropp, medel kolsyra, underbar krispighet.

....alltså helt underbar! Vid förra tillfället jag hade förmånen att smaka den drog jag direkt slutsatsen att det var den godaste IPA jag druckit och jag har ingen anledning att ändra det efter denna flaska.

3 kommentarer:

  1. Låter riktigt härligt. Hoppas att man får chansen att prova den någon gång i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! Har ännu inte fått den stora äran att prova den.

    SvaraRadera
  3. Håller med det är lätt en av de bäst ipor jag testat.

    SvaraRadera