tisdag 24 november 2009

Örebro Öl & Whisky

Då var man tillbaka i Götet efter en helg i gamla hemstaden Örebro med besök på Örebro Öl och Whisky Festival.

Jag har lite svårt att bestämma mig vad jag tyckte om festivalen som gick för andra året men det var mitt första besök. Det känns som att jag skulle kunna vara den där dryga typen som har åsikter på hur skralt öl-utbudet var och att man faktiskt springer på ett större öl-utbud en vanligt pubrunda i Göteborg. Men jag skulle ju lika gärna kunna fokusera på att det faktiskt är en bra ordnad festival som gjort det bästa av de förutsättningar som bjuds.

Hur som helst bjöds det på några riktiga höjdpunkter som jag inte smakat tidigare. Det som stack ut mest var Kaggen som lagrats på nya svenska ekfat och Sandbacka Imperial Stout. Annat som jag kommer komma ihåg är Sandbacka Bitter och Närke cAmarillo som filtrerats genom ett humlefilter (kanske mer rolig än god) och De Molens Rasputin på fat.



Men hur var det då med dryckesmenyn till den specialkomponerade festivalmenyn som jag nämnde i föregående inlägg? Hade väl inte väntat mig att någon större omsorg hade lagt ned på valet av dryck till maten men hoppades att vi skulle kunna få ett antal alternativ på öl och att någon kunde säga några ord om tanken bakom valen dryckesmenyn.

Det visade sig att om man inte ville ha rött eller vitt vin (på en öl- och whisky-mässa) kunde man välja ett handplockat festivalpaket som tydligen skulle passa maten. Mycket intressant..eller?!

Följande rekommenderades av arrangören:

Kryddgravad lax - Tuborg Grön

Pepparstekt oxfilé med tryffelbearnaise - Staropramen Dark


Nu låter det så negativt att jag måste nämna att jag faktiskt hade några trevliga timmar med många goda och några riktigt bra öl.

2 kommentarer:

  1. Hahaha ja Tuborg Grön och Staro Dark låter ju som riktiga nedköp. Du får se det som en läxa till nästa år. Satsa på en gulasch och en öl från ett av stånden till middag :)

    SvaraRadera
  2. Jag var där året innan. Då blev det gulashsoppa och en Örebro Bitter till lunch. Det var gött!

    SvaraRadera