lördag 30 januari 2010

The Lost Abbey Red Poppy Ale


Utseende: Vackert djup rödbrun vätska med minimalt smutsvitt skum.

Doft: Syrligt, stall, funkigt, körsbär, citrus.

Smak: Syrligt, stall, citrus, funk, trä, jord, körsbär, kärnor.

Munkänsla: Sträv syrlighet, låg kolsyra, lätt kropp.

Oj, oj ... Red Poppy Ale är en helt underbar öl som jag nog vid en blindprovning skulle gissat på en lambic pga den friska sträva syrligheten och relativt lätta kroppen. En sjukt god öl och jag tackar Anders och Ricke för rekommendationen. Det enda jag ångrar är att jag bara köpte en.

9 kommentarer:

  1. Köpte den i Köpenhamn på Kihoskh senast jag var nere. http://kihoskh.dk/

    SvaraRadera
  2. SKål säger småfull andersand med darklord! Redpoppy e god!

    SvaraRadera
  3. (nyktrat till..) Förresten, hur var bottensatsen? Min senaste 2009'a hade en rätt brutal rälig brun sörja..

    SvaraRadera
  4. Det fanns en bottensats men inte något som liknar din beskrivning utan mer normal.

    Vet du om den fortfarande finns att köpa i Köpenhamn?

    Hur var Dark Lorden som du drack igår? Vilken årgång var det?

    SvaraRadera
  5. Alright. Ölet är nog puts väck i KPH, tyvärr o det känns inte säkert om 2010 versionen dyker upp (man kan ju alltid hoppas.) Jag har en ynka flaska kvar som blir svår att öppna, när jag väl gör det ska det bli intressant att se vad som väntar på botten..

    Darklorden var en 09'a, upplevde den som fetare än sist jag drack ju 09, godare också för den delen. Stört kul öl att dricka, fastnar i hela käften när man sköljer runt det i munnen! Drack även en två årig Temptation som jag dock tyckte var lite sämre än färskare jag har druckit, lite mycket brett som rubbade tydligenheten i fattonerna o grundölet i allmänhet.. Gott ändå dock..

    SvaraRadera
  6. Låter riktigt smaskig, det vattnas i munnen... :)

    SvaraRadera