lördag 23 januari 2010

Ett inlägg utan röd tråd

Mitt förhållningssätt till öl har förändrats en del sedan jag började intressera mig för drycken. Började intensivt med ett inre driv att smaka allt jag kom över till att fokusera på de öl jag troligt kommer gilla med en avslappnad nyfikenhet åt nya stilar.

Första tiden dvs 2007 var det som en tung börda att komma över samtliga nyheter på Systembolaget, fick absolut inte missa något. Ska inte säga att jag är helt likgiltig inför alla dessa nyheter som strömmar in i vår del av världen just nu, för det finns fortfarande mycket öl jag har på måste-listan men det har blivit lugnare när man vet vad man ska fokusera på. Kände en period att jag inte fick tid att njuta av de öl jag verkligen gillade till förmån att prova nytt.

Ett antal Köpenhamnbesök, några ölbyten och inte att förglömma det underbara jobb våra importörer utfört under en tid. Detta sammantaget har lett till att jag idag har öl som jag 2007 aldrig trodde skulle få smaka och än mindre ha flera flaskor av i skåpet och nu står några av dem i ölkällaren.

Man satt där och sökte information på Ratebeer.com och suktade efter öl som listades på top 50-listan, för rating var mycket viktigt på den tiden. Ett öl med högt betyg måste vara gott eller? Naturligtvis inte då vi sett många öl hypas upp och dyka och sedan kan man ju alltid diskutera hur betyg ska viktas på sidor som Beer Advocate och Ratebeer. Det är dock bara så skönt när ett öl möter upp till hypen och allt bara blir så där grymt.

Nu kanske det låter som jag är emot betygsättning vilket absolut inte är fallet, klart jag vill komma över de öl om har höga betyg inom de stilar jag gillar och varför inte utforska nya stilar bland de öl med högre betyg.

För skojs skull tittade jag igenom top 50 på Ratebeer och Beer Advocate i syfte att se hur många av dessa man idag har smakat.

Kom fram till följande:

Ratebeer: 24 smakade och ytterligare 4 ej tidigare smakade som står i skåpet/källaren av 50.

Beer Advocate: 18 smakade och ytterligare 7 ej tidigare smakade som står i skåpet/källare av 50.

Känns som jag i sort kommit över de öl jag är mest intresserad av på dessa listor med några undantag.

Det jag vill ha fram är väl att jag idag hellre njuter av de öl jag funnit goda än jaga nya för själva jagandet skull.

Mitt betygsättande gör jag på den svenska sidan iglaset.se och Ratebeer och Beer Advocate har fungerat som nav i mina två ölbyten samt att det är kul att följa vissa diskussioner som pågår där.

Skulle var kul att höra hur ni andra ställer er till det jag tagit upp i detta något förvirrande inlägg - är ni beertickers eller lugna livsnjutare eller in kanske kan kombinera dessa två? Skulle även vara intressant att höra vilka sajter ni använder för öl-relaterade aktiviteter, både svenska och utländska.

12 kommentarer:

  1. Känner igen mig väldigt mycket i det här inlägget. Kunde förut känna en oerhörd stress över att dricka ett visst öl (vilket inte känns helt friskt).

    Tycker fortfarande att det är kul att dricka ny öl från bryggerier jag inte tidigare testat, men det är för att jag söker nya ölupplevelser och inte för att kunna pricka av ett visst upphypat öl från en stressande lista.

    SvaraRadera
  2. Jag själv vill prova så mycket olika sorter som bara går men har bara hållit på lite över 1år med "spännande" öl tack vare en studiekamrat...
    Vad det är för stil på ölen spelar mindre roll, hittar man något som ligger högt på listor så får man bara större förväntningar & man hoppas ju att de ska vara så goda som alla säger.

    Myspanda @ iglaset

    SvaraRadera
  3. Min ölintresse har inte varit lika stort lika länge som ditt men trots att det finns massvis kvar som jag vill prova börjar jag redan tänka lite som du resonerat i detta inlägg.

    Jag gissar att det kommer komma i vågor, strävan att få tak på ett gäng sorter man inte prövat tidigare.

    Om man dessutom som jag är i en fas i livet där man inte kan hänga på krogen så ofta (småbarn) och bor så till att man inte bara kan svänga till Köpenhamn (bor i Stockholm) är man trots allt mest hänvisad till systemet och dess utbud.

    Det blev många öl '08 och många släpp köpte man någon öl mer än man kanske borde eftersom man inte vill riskera att de är slut samtidigt som man tycker att de är jättegoda. Till detta år kommer det bli lite mer selektivt handlande för min del.

    Jag försöker alltså nöja mig med att vara livsnjutare - vilket inte är så illa :-)

    -Jimmy

    SvaraRadera
  4. Glömde en liten grej. Jag gör mitt betygsättande på iglaset jag med. Jag gillar de andra två siterna också men känner mig inte tillräckligt duktig på att beskriva mina smak- och luktupplevelser, speciellt inte på engelska trots att jag tycker att jag klarar det språket okej till vardags. Iglaset hjälper mig med tips men också med minnet, hur skulle jag annars komma ihåg hur god en öl var för ett år sedan :-)

    -Jimmy

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Själv har jag egentligen aldrig velat "pricka av" öl på en lista eller dylikt utan det har snarare handlar om ren och skär nyfikenhet. Typ något i stil med "Åh, den verkar spännande och den, och den!" osv. Sen har jag tyvärr inte kunnat åka hur jag velat till Ölbutikken och jag har ej heller gjort något trade eller dylikt. Ändå har jag provat flera av världens "bästa" öl och t. ex druckit Närke Kaggen! och flera andra öl som toppar ratebeers lista.

    På något vis är det alltid spännande att prova ny öl jag tycker ofta det blir tråkigt att dricka samma öl alltför många gånger. Brukar t. ex inte bunkra upp med mer än kanske 2-3 IPO:r och dylikt då jag lätt tröttnat.

    Sen kan jag tycka att det för vissa verkar handla om att kunna "flasha" med att ha druckit den häftigaste ölen och att det blir någon form av jakt om vem som druckit den häftigaste ölen snarare än ett intresse för produkten/ölet i sig.

    För mig har och kommer aldrig öl att handla om prestige. Öl tycker jag handlar om hantverk och nya spännande smaker, man får prova sig fram i sin egen takt helt enkelt.

    Problemet med Systembolaget är ju att många nyheter/häftiga öl förvinner på bara ett par dagar och sedan står man där med skägget i brevlådan och enbart Systembolagets något tråkiga standardsortiment till sitt förfogande. Därav stressen att få tag på det man vill prova.

    Sen håller jag med angående att betyg och så är lite lurigt. Egentligen är det lite missvisande men det är ändå roligt att kunna få en snabb överblick över hur "bra" ett öl är.

    Känner nu i efterhand att mitt inlägg låter lite bittert, men så var det inte menat. Öl är underbart! :)

    SvaraRadera
  7. Jag gillar att pumpmarkera vissa bryggerier lite extra. På så sätt lär man sig förhoppningsvis en del om hur duktiga de är på att brygga olika typer av öl. Nøgne Ø, Nynäshamns är två sådana bryggerier. Det senaste året har även Cantillon dykt upp som ett intressant bryggeri, för så lite som två år sedan hade jag knappt hört talas om dem.

    Vad gäller betyg använder jag Ratebeer, har även ett konto på Öltorget men är långtifrån aktiv där.

    Helt klart gillar jag att prova öl som jag tidigare ej druckit, en öppna en ny flaska är alltid spännande. Det är lite som med resor, jag åker hellre till nya ställen än till samma gamla plats år efter år. Har mycket svårt att förstå varför vissa envisas med att tex åka till holmarna år efter år, men ok vi är alla olika.

    I år hoppas jag att jag dricker mycket veteöl, en ölstil som jag älskade då jag på allvar började intressera mig för öl för 6-7 år sedan.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att det (nästan) är lika kul att testa all ny öl, försöker ha ett öppet sinne även för öl som jag på förhand tror att jag inte kommer tycka om. Mycket tänkvärt både i inlägget och i kommentarerna. Det är ju iof så att hypade öl inte alltid lever upp till hypen.

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det är kul att prova de flesta nya öl jag kommer över, däremot utesluter jag internationell pisslager som jag tror att jag inte kommer tycka om. Hellre tar jag ännu en flaska Orval än den där 7,2'an på burk som jag inte testat tidigare tex. Sen får jag väll erkänna att jag ganska friskt använder framförallt Ratebeer för att bilda mig en uppfattning om vad som kan vara bra och falla mig i smaken. Ett öl på top 100 som har över tusen betyg är ju omtyckt av ganska många, chansen finns att jag också gillar det.. Sen har man ju provat hypade öl som helt enkelt inte fallit en i smaken, kanske är de bara hypade, kanske gillar vissa amerikanare mer pudriga kakao laddade imperial stouts (som exempel) hursomhelst, när jag väl dricker något så vet jag vad jag tycker och hade mina smaklökar varit ur funktion så hade öl inte varit så kul som det är!

    SvaraRadera
  10. Tycker ren beer-ticking i grund och botten är ganska så sorgligt, och blir inte speciellt imponerad av de som skryter med hur många tusen de provat under åren.

    MEN det faktum att jag noterar ned alla nya öl jag provar gör ändå att när man hamnar på krogen så letar sig ögonen automatiskt till nya sorter. Så länge man bara fortfarande kan återvända till sina favoriter så ligger det inget osunt i detta. Det finns dock individer som nog egentligen aldrig kan tänka sig att slösa bort tid på att testa sådant som redan är avtickat, och det är sorgligt.

    Tiden då jag jagade topplistan på rate aller advocate är över. Idag handlar det mer om att läsa blogg-inlägg där personer uttalar sig som man för det mesta håller med i deras recensioner.

    Sedan tror jag det är naturligt att man allt eftersom man blir mer och mer utbildad i detta med öl så ökar nyfikenheten på nya sorter. Referensramarna vidgas ju också vilket gör att det blir intressant att se om man kan lyckas hitta de där guldkornen.

    Det viktigaste är att kunna fortsätta att njuta av bra öl medan man fortsätter leta efter den heliga graalen bland världens öl, som t ex när SN Celebration nu kommer om ett par veckor. I mitt fall blir det att köpa en 24-kartong att bjuda på och njuta av under en bra tid framöver.

    SvaraRadera
  11. På Ölbutikken i Köpenhamn idag så fick jag en bekräftelse på hur utbrett detta med ticking egentligen är. En ung svensk studerande tittade förundrat på mig när jag plockade ner ett flertal flaskor av samma sort och ställde på disken. Han såg smått chockad ut när jag förklarade att just den ölen är lite av en favorit (ledtråd: choklad och vanilj i nästan erotisk kombination från Brasserie Dieu Du Ciel) och att jag faktiskt druckit den tidigare.

    Och nej jag hade inte provat alla andra sorter som Ölbutikken bjöd ut till försäljning, så "JA", jag slängde bort pengar på att köpa en öl som jag redan kände till. När jag sedan sträckte mig efter en Madrugada Obscura Dark Dawn Stout från Jolly Pumpkin och sade "åh den där är god, en sådan tar jag" så såg jag avsmaken i studentens ögon, och snart lommade han iväg från butikken ;-)

    SvaraRadera
  12. Fred>Du har rätt!Det sorgliga är bara att jag är det sorgliga tickaren.
    Däremot inte sagt att jag inte kan komma till baka till gamla favoriter igen.

    SvaraRadera