torsdag 7 januari 2010

Hur gick det då med ölkällaren?

Vid ett tidigare inlägg gällande skåpsinventering nämnde jag att syftet var att se vad jag hade i skåpet som kunde vara aktuellt att ta med till en jordkällare jag hade kommit över för lagring några år. Senare visade det sig att det inte var någon jordkällare som jag trott utan snarare en urgrävd källare under ett hus med gjutet golv, murade väggar och gjutet välvt tak, passagen ner till källaren går via en dörr från utsidan. Takhöjden är ca 2 m vid högsta delen.

Efter några dagars röjande och tilläggsisolerande av dörr blev resultatet följande.

Skåpet som skymtas till vänster i bild inrymmer de 60-tal flaskor som fick äran att stå och frysa i en mörk källare på Närkeslätten och fler öl kommer med största sannolikhet göra dem sällskap i framtiden.


11 kommentarer:

  1. Ser riktigt bra ut det där, klart bättre med två meter i tak än 1,2;-)

    SvaraRadera
  2. Weine, detta ser ju alldeles strålande ut! Grattis!!

    SvaraRadera
  3. Härligt! Jag skulle kunna tänka mig att sitta på en av stolarna med ett ljus på bordet och något mörkt och starkt i glaset.

    SvaraRadera
  4. Närkeslätten ? står ju att du bor i Göteborg :)
    Själv bor jag i örebro...

    SvaraRadera
  5. Anonym: Mycket riktigt så bor jag i Göteborg sedan 2002 men kommer ursprungligen från Örebro.

    SvaraRadera
  6. Ser ju riktigt härligt ut det där. Tänk om det fanns en tillhörande bastu också :)

    Jaha, jag kommer också från Örebro-trakten, Frövi för att vara exakt, men bor i Stockholm numera.

    SvaraRadera
  7. Markus: Ja, det är skönt att kunna stå utan att kröka rygg :)

    Victor: Det blev väldigt stämningsfullt.

    Rickgordon: Tackar!

    Christer: Det är precis det jag nu ser fram emot. Eller varför inte gå ner i den svala källaren en varm sommardag och öppna en flaska lambic.

    SvaraRadera
  8. Stefan-Ölsvamlarn: Har uppmärksammat att du är från Närke. Vad det gäller bastun är det inte helt omöjligt att det snart finns en sådan i anslutning till källaren.

    SvaraRadera
  9. Ja där ser man! Det finns ju plats för massor med mera öl i källaren. Bastu är på G till vintern 2011 men det blir några meter barfotalöpning om man ska ta sig dit :)
    Har aldrig förstått att det skulle vara lyx med en källare men för er ölfantaster verkar det vara guld värt!

    SvaraRadera