lördag 27 februari 2010

Russian River Blind Pig IPA


Kom över en flaska av Russian River Blind Pig IPA som jag hört mycket gott om. Har verkligen velat prova den ett tag så förväntningen var stor jag jag tog emot flaska i fredags.

Det första jag var nyfiken på var tappdatum eftersom jag vet att Russian River skriver ut det på sidan av etiketten var det lätt att ta reda på att denna tappades på flaska 15/9 -09. Ja, just det var ca 5 månader sedan den tappades. Förväntningarna dämpades onekligen ganska fort och jag började fundera i termer av att är den god nu så måste den vara sjukt bra som färsk.

Inte minst efter bryggeriets egna uppmaningar på etiketten.

Hoppy beers are not meant to be aged! Age your cheese, not Blind Pig IPA!

This beer does not get better with age! Please do not age me!

Keep cold, drink fresh, do not age! Consume Blind Pig fresh, or not at all! Respekt Hops, consume this IPA fresh! Keep away from heat!

Do not save for a rainy day! Blind Pig is for savoring, not for saving! We respectfully ask that you do not age this beer!

Kan det bli mycket tydligare än så?! Gillar förövrigt att de skriver ut tappdatum på flaskan.

Nog snackat, hur var den då?

Utseende: Gul disig vätska, vitt småbubbligt kompakt skum, rikligt med skumrester på glaset.

Doft: Otroligt fräsch! Kraftigt av tropiska frukter, ananas, citrus, mango, lätt sötma, karamell som tillsammans med humlen drar åt tutti frutti, lätt men tydligt parym.

Smak: Även här drivor med tropiska frukter precis som i doften men även apelsin tycker jag tydligt kommer fram. Skön balans mellan den sötare karamelliga maten och humlen, parfym, besk avslutning.

Munkänsla: Lätt till medelfyllig kropp, medel ganska aggressiv kittlande kolsyra, besk avslutning.

Som ni sett visade det sig att min oro över fräschören var obefogad. Trots sina 5 månader var den något av det friskaste jag druckit i IPA-väg!

Jag rankar Blind Pig som en av de bästa IPA jag druckit! Helt grym!

4 kommentarer:

  1. Same here, var jätte nöjd med den!

    SvaraRadera
  2. Det låter ju som att den har hållit sig bra. Din beskrivning stämmer rätt bra in på hur jag upplevde den när jag drack en månadsgammal flaska nyligen. Bra grejer!

    SvaraRadera
  3. va härligt att den fortfarande levererade!! nästan så jag ångrar att jag inte köpte en :)

    SvaraRadera