måndag 8 februari 2010

Stone DB 09

Då var det dags att prova Double Bastard 2009. Kul då jag verkligen gillade 08:an när den släpptes förra året.



Utseende: Djup röd vätska, krämigt smutsvitt skum.

Doft: Relativt tunn, citrus, karamell, trä, alkohol.

Smak: Mycket intensivare än doften, bärigt av röda vinbär och en ton av plommon som jag tycker mig känna igen från mörkare belgare typ Carolus, maltig sötma, citrus, gröna äpplen.

Munkänsla: Medel till fyllig kropp, besk avslutning, medel kolsyra,

Måste säga att denna skiljde sig ganska mycket från det jag minns av 2008:an. Upplevde den då mycket mer fet av sötma och koncentrerad tropisk humle. Är det någon annan som håller med eller minns jag fel? Visst mycket god men inte lika WOW som jag minns den.

Någon som vet hur den utvecklas med lagring? Har en flaska från 2008 i ölkällaren och tänkte nog stoppa ner den andra jag köpte i år där för en framtida vertikal. Hoppas på en lansering även nästa år.

2 kommentarer:

  1. Jag instämmer. Tyckte även den var lite väl spritig.. DB som kom 08 på systemet var för övrigt ifrån 07 så den var ju redan lite lagrad, kanske därför bättre också.. Markus bjöd mig på ett glas av den ifrån 07 i somras o då var den mumsig så lagring är nog ingen dum idé, kanske inte i tvåhundra år men lite för att runda av ölet o bli kvitt hettan.

    SvaraRadera
  2. Ok så var det ja, den förra var från 07. Då får man hoppas att det var lagringen som saknades. Ska dock lagra den med förstånd 1-2 år. Får kanske även hitta tillfälla att dricka min kvarvarande från förra släppet snart med tanke på att den börja närma sig 3 år.

    SvaraRadera