onsdag 11 maj 2011

Wicked Wine måste blivit tokiga!

Bild tagen på New Beer Distributors i NYC

Vad är det som gör att Wicked Wine tycker att de kan ta 399 kr för en flaska som går att köpa för 63 kr i USA? Fraktkostnad? Mellanhänder? Vet att marknaden är fri och jag har själv betalat dyra pengar för flaskor från Cracked Kettle.

Men Cracked Kettle kan ju närmast jämföras med en svart marknad för öl vilket jag inte tror att Wicked Wine vill bli jämförda med. De är ju trots allt en seriös importör av flera kända och bra märken som tex nämnda Sierra Nevada och Flying Dog.

Vet att de inte är ensamma om att ta bra betalt för sina "special-öl" men vart går gränsen för vilka påslag man ska jobba med? Omkostnaderna borde ju inte vara högre för dessa flaskor då de troligen fraktades med samma container som någon av deras standard öl från samma bryggeri, lagerplatsen är inte nämnvärt större. Det ända som jag ser är högre är påslaget.

Som exempel på rimligare prissättning kan jag ta Cigar City Bolita Brown Double Nut Brown Ale som kostar ca 70 kr i USA och på Systembolaget kostar den 119 kr. Det tycker jag är ett lite högt men mer rimligt påslag och ett bättre exempel på prissättning. Några andra exempel på bra prissättning är de öl som släppts från Great Divide tex Old Ruffian bomber 79kr, Espresso Yeti bomber 95kr, Yeti (355 ml) 30kr för att nämna några och Avery samtliga bomber för runt 80 kr men det finns naturligtvis fler.

Vart går då smärtgränsen? En AleSmith Speedway Stout kostar 225 kr vilket jag egentligen tycker är för dyrt, köpte dock 3 st. Men hade den kostat tex 100-150 kr hade jag säkerligen köpt flera vid återkommande tillfällen; och det är väl det vi vill kunna göra?

Idag tenderar de flesta av oss att tycka att det är prisvärt att köpa max en flaska för att prova sedan får det vara bra då priset inte tillåter annat.

Missförstå mig inte, jag tycker verkligen att de som importerar öl till Sverige gör ett bra jobb och ska få betalt för det. Jag lägger gärna mycket pengar på god öl och har flertalet gånger betalat över 600 kr för en flaska men tycker samtidigt att prissättningen ska vara schysst och relevant.

Jag spår att priset på kvalitetsöl i Sverige kommer sänkas i takt med att vi får in mer. Hur lätt skulle det vara för tex Wicked Wine att ta ut 399 kr för en ny omgång Sierra Nevada då de som nu varit intresserade redan köpt en flaska? Har svårt att tänka mig att flertalet av dem gör återköp till det priset vilket kommer resultera i en rimligare prisbild för att få flaskorna från hyllorna.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni tycker i frågan då det alldeles för sällan kommer fram några kritiska inlägg kring detta av någon anledning - är det för hög prissättning eller är det min inställning det är fel på? Och varför gnälla när vi får in så mycket bra öl? Lämna gärna din åsikt i frågan som en kommentar nedan.

Jag är fullt medveten om att jag kan avstå ett köp om det är för dyrt vilket jag också gjort i fallet med Wicked Wine Sierra Nevada-serie.

Det är ju trots allt vi konsumenter de tjänar sina pengar på så varför inte kritiskt ifrågasätta och ställa krav!? Eller kanske få en förklaring.

12 kommentarer:

  1. ...är inte detta en klassisk bild av dagens öldrickarsituation... det börjar vid importören och fortsätter även in på ölpubbarna... du betalar ju 200% påslag på en del flasköl på Ölhak så som The Rover, Ölrepubliken och Bishop arms... om en flaska kostar 34:90 (First Frontier) på bolaget så köper du den för 105 på Ölrepubliken... det är dyrt att dricka en öl om man nu inte vill dricka den hemma hela tiden....lite trött på att man skall hype:a upp öldrickandemed tokiga priser...

    SvaraRadera
  2. Så fort man gnäller över ölpriserna dyker standardkommentarerna upp. "Om du tycker ölet är för dyrt, köp det inte!", "Smart att jämföra priser på öl i usa och sverige" etc etc. Låt de som vill betala 399:- för ett mediokert öl göra det. Jag tänker inte göra det...och jag spenderar gärna stora summor pengar på öl om det är ett bra öl.

    SvaraRadera
  3. Jag gissar att man tog dessa priser för att man hade så få flaskor. Man gjorde nog en bedömning att man skulle få dem sålda ändå.

    Gällande att betala mycket pengar för god öl är väl problemet med nyheter att man inte alltid vet innan om det är gott eller ej. :)

    Jag valde också bort Sierra Nevada-flaskorna pga priset även om jag nog ändå inte varit spekulant på alla sorterna som kom hit.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  4. Låg tillgång och hög efterfrågan = högt pris. Sen kan man ju förstås fundera på hur det påverkar deras rykte och goodwill med ett sådant påslag.

    Neal, i stort sett alla krogar kör med 200 % påslag, och det är på all dryck. Det är standard. Kostar ju en del med personal mm.

    SvaraRadera
  5. Vad det gäller krogarna är det väl snarare 300% som gäller från deras inköpspris. Kanske runt 200% från priset på bolaget om den finns till försäljning där.

    De bör säker ligga på 250-300% för att få lönsamhet i det, eller åtminstone 200%. För att ha täckning för lokal, personal + vinst på den relativt lilla försäljningsvolym de har. Men det är krogar som ligger på 500-600% kanske ännu mer i påslag för att de kan det, vilket också går att skriva ett inlägg om. Är väl upp till dem då ölen troligen går att köpa billigare på annat ställe, om de inte har den unikt vill säga.

    Men är på importörens pris galet redan från början börjar det hända säker med slutpriset. Hur många köper en Sierra Nevada på krogen för 800 kr eller mer? Vad kan Wicked Wines inköpspris varit, 30kr + omkostnader eller?

    SvaraRadera
  6. Har också noterat de här jubileumspriserna, märkligt med tanke på priserna i USA och det faktum att de är relativt lättillgängliga.

    Det tråkigaste med den här historien är givetvis stackarna som efter att ha pröjsat fyrahundra spänn för en "Grand Cru' känner sig tvungna att intala sig själva att det är en fantastisk öl...

    SvaraRadera
  7. Jag köpte en sån i USA för typ 80kr. Såg den i Sverige för 1200 på krogen, 399 via Wicked Wine. MEN, sedan i England för runt 210kronor. Så okey att det diffar mellan USA och Sverige, men att det är så stor skillnad mellan Sverige och England... Icke.

    SvaraRadera
  8. Köpte en av dessa och visst var den god MEN den var knappast prisvärd vilket man kunde räkna ut redan när man köpte den. Drack " nya punken " häromdagen 18.90 kr som smakade bättre i min mun. Och visst man köar ju inte direkt för en till. Det blir lite badwill att safta på så mycket med avannsen!

    SvaraRadera
  9. Vi får börja brygga själva om vi skall ha öl för 8 kronor flaskan...

    SvaraRadera
  10. Jag håller med, avstod dessa öl pga av priset. Blev i stort sett en princip sak då påslaget känns galet högt. Vore kul att veta hur prissättningen bestämdes. Men visst, facit i hand... de sålde slut snabbt.

    SvaraRadera
  11. ...jag tror man kan täcka kostnader med större försäljningsvolym än att man skall anse att priset skall vara högt av just den anledningen...

    SvaraRadera
  12. Weine: Nja, 200% _påslag_, vilket ju är 300% av inpriset. Det var i alla fall branschstandard när jag jobbade som bartender för nått år sen. Sen kan det ju iofs vara ännu lite mer i Sthlm. Tror förövrigt att krogarnas inköpspris ofta hamnar på Systembolagets utpris.

    Dock tror jag att många krogar skulle tjäna på dra ner påslaget på sina dyrare produkter för att öka försäljningen på dem. I budgeten är det ju trots allt så att förtjänsten syns i kronor och inte procent.

    SvaraRadera