fredag 1 oktober 2010

4 skäl att hålla sig borta ifrån SBWF.

1. packat med folk vilket gör det omöjligt att hitta sittplats och skapar trängsel vid bardisken.

2. liveband med tillhörande finlandsfärjamentalitet.

3. att man måste betala för smakprov. Ska det vara så svårt att lösa det genom en högre entréavgift och fria smakprov? Jag vet att vi lever i Sverige med våra fel och brister i alkohollagen.

4. och håll i er nu, den mest oväntade orsaken - utbudet som bjuds på plats! Men ärligt talat är det verkligen så imponerande? Har spanat igenom de listor som publicerats och kan summera det enligt följande: 2000 öl till trots så är ändå konsumtionen begränsad till runt ett par liter per person och dag. Går jag då igenom listorna som publicerats så ser jag ju att vi kan med en provning i Gbg dra ihop två liter per person med betydligt "bättre" (läs mer svåråtkomlig, intressant och god) öl än vad som bjuds i Nacka! Nämn tex någon supersvåråtkomlig öl från något bryggeri utanför Sverige (tyckte det såg bättre ut förra året). Utelämnade Sverige av en anledning då det är från Svea Rike det ser mest intressant ut, men ärligt talat tar det ju inte lång tid innan vi kommer se de flesta av brygderna ute på krogarna och kanske till och med på Bolaget.

Som ni kanske förstår föredrar jag alltså att ikväll avnjuta Dugges idjit! på 3 små rum istället för i trängseln i Nacka av den enkla anledningen att den lanseras på båda ställena samtidigt och att Reza omedelbart med kirurgisk precision avlägsnar störande element likande dessa som vi ser på finlandsfärjor och i Nacka dessa dagar.

Sedan finns de väl några anledningar att faktiskt besöka festivalen måste jag erkänna men det var ju inte dem vi skulle tala om nu.

Cheers!

22 kommentarer:

  1. Kan inte säga mer än: WORD!

    SvaraRadera
  2. Om jag förstod det rätt skulle finlandsfärjebanden få en mer undanskymd roll denna gång (dvs inte i stora hallen). Skulle det göra det bättre?

    Vad menar du med "konsumtionen begränsad till runt ett par liter per person och dag"? Att om alla drack mer skulle allt ta slut?

    Hur skulle det gå till rent praktiskt med gratis smakprov om du fick bestämma?

    SvaraRadera
  3. Jag går aldrig på festivaler och räknar inte öl som jag har smakat på en ölkrog.. bara dem jag dricker hemma, tar foto på och resencerar.

    SvaraRadera
  4. Håller med om sittplatserna, men det skulle vara omöjligt att få in det i den lokalen.

    Att det är mycket folk bevisar väl att ölet är på frammarsch.

    Livebandet märkte jag inte av så mycket förra året. Jag var helt inne i min ölvärld. Ärligt talat: skulle du inte besöka SBWF om du bodde precis bredvid den?

    SvaraRadera
  5. Måste faktiskt både hålla med dig och samtidgt kontra.

    1) packat med folk o trängsel vid bardisken?
    nja. då jag valde att gå på första torsdagen med fackinbjudan redan 12.00 så slipper du definitivt trängas fram till 15.00 då resten av packet släpps på. även efter denna tid är det hyfsat lugnt o stabilt, man kan med lite planering snacka med de flesta man vill hinna föra konversation med.

    2) det för hatliga livebandet.
    jag hatar det med, lika mycket som dig, men fördelen med årets första torsdag var att det bara var en tjej med akustisk gitarr som uppträdde! om det bara är torsdagarna vet jag inte, men detta var alldeles lagom!

    3) smakproven. nu var du ju med mig ifjol så vi har samma uppfattning hur det gick till då. i år upplevde jag som följer: jag fick med hjälp av mitt fack-konventmärke smakprover kvällen lång - de enda öl jag fick betala för var 5 cl kaggens 2009 på fat; 30 kr, samt Goose Island Night Stalker 75cl som endast såldes per hel flaska: 200 kr. Vi delade den på 4 så det blev inte många kronor.

    Nu talar jag ju som sagt för en förmånlig fackbesökare och inte för den gemene besökaren.

    4)
    nu håller jag med dig helt o hållet, då jag brukar vara en av få förunnade som brukar få vara med o testa häftiga grejer som vi i vår bekantskapskrets kommer över.
    många har frågat mig vad jag tyckte var bäst på årets mässa o tyvärr har jag ingen möjlighet att hålla fram något visst öl mer än något annat. tyckte helt enkelt inte det fanns något sådant.

    på förhand fanns det inte många öl jag verkligen såg fram emot att testa, o inte heller sprang jag på många som verkligen fick mig att gå igång. inte alls.

    några, tex sigtunas ace of spades vägrade man tex låta mig smaka, de menade att den släpptes på fredagen.
    jag sa att jag bara skulle vara där på torsdagen o blev ändå nekad. sen i efterhand har jag förstått att flera ölbloggare o andra fått prova den, och då kan jag inte riktigt förstå vad de har för konsekvens i sina regler.
    lite förorättad känner jag mig helt klart. en flaska ace of spades på posten är kanske det enda som kan fungera som plåster på såren i detta läge.

    nä, visst är det en trevlig mässa - jag var där mellan 12.30 - 22.00 men då höll jag ut så länge jag kunde och hade säkert kunna gå hem nån timme tidigare om det inte varit för det trevliga sällskapet.

    SvaraRadera
  6. Är man där på en torsdag så är det lugnt. Någon musik stördes jag inte alls i år men då höll jag mig även mest borta i Snickeriet.

    Det roliga med mässan är att kunna prata med alla trevliga och intressanta människor, det är verkligen skoj.

    Jag som gillar att prova svenska öl tycker att mässan är perfekt då det alltid finns en massa som jag tidigare ej druckit.

    SvaraRadera
  7. Utbudet innehåller ju visserligen inga Dark Lord, Surly Darkness, specialgueuzes från åttiotalet osv, men för oss som inte har möjlighet till dessa superprovningar så är ju mässan ett av årets bästa tillfällen att dricka ny spännande öl utan att behöva lämna Sverige.

    SvaraRadera
  8. Ta ut Dark Lorden ur röva för du verkar lite bajsnödig...

    SvaraRadera
  9. I'm totally with Johan on this one (living in Umeå as I do....). I've got a completely different 'uppfattning' from this year's show than you have and having attended 11 SBWFs think this ranks among the absolute best. Rather than concentrate on negatives (which is something we really don't need in the beer community in this country)I choose to find only positives, with the sense of camaraderie, creativity and fun among the Swedish craft brewers in Snickeriet my personal highlight. I don't see how your point about free samples could work in practise when some of these beers are exclusive and expensive for the importers to bring over to Sweden. Are you suggesting one price for all samples, regardless of whether it's 15cl of Zlatopramen or The Lost Abbey?
    I've spent 26 hours at the festival over the last three days and never once thought of the live music (other than the fact I wanted to hear more of it).
    And yes the show is busy. At times it's next to impossible to move. But isn't a beer festival packed with people wanting to try beer the whole point?
    Sorry - don't get your negativity at all.

    SvaraRadera
  10. Drick en dark lord istället du lilla bajstolle istället för att dregla över medelmåttig svensk bira ala sigtuna osv. Ja sigtuna, högst medelmåttiga. Kul att någon "försöker" dock, får man ge. Men lite krav får man fan ha.

    Man ska ju inte behöva gå på ÖLfestival för att det är social trevligt, klart att det är ett stort plus men tyngden borde väll ändå ligga på att prova nya/sällsynta öl som man normalt sett inte har möjlighet att prova på krogen/systembolaget. Ta tex köpenhamns ölfestival där det i princip bara finns nytt skit hela tiden, ett bra polettsystem istället för att behöva pröjsa vid varje smakprov osv. Ingen livemusik, vad fan ska man med det till på en ölfestival?! Mycket att lära här i Sverige. Sjukligt många av alla öl som finns på SWBF finns ju tillgängliga på krogen samt lär komma på systemet och det är rätt kasst faktiskt.

    / Arga djävulen

    SvaraRadera
  11. Det var som jag misstänkte ett känsligt ämne att peka på några punkter som kan upplevas som negativt med SBWF. Jag var bara ute efter att se reaktionen och ge lite balans till en odelade hyllningskören som man kan läsa om på alla andra ställen.

    Kul att det inte var någon som noterade att jag faktiskt avslutade inlägget med att tillägga att det finns flera anledningar att faktiskt besöka mässan men att jag valde att inte ta upp dem.

    Jag hade grymt kul på mässan förra året i alla fall på torsdagen. Fredagen och lördagen tyckte jag faktiskt att det var för mycket folk och att det faktiskt tog slut på nya intressanta öl. Blev mer att då att återkomma till de ölen jag hade uppskattat under första dagen. Hade jag varit en beer ticker skulle det naturligtvis funnits massa öl som jag tyckt varit ointressant kunde "prova" för att få fler nummer på listan. Enligt min åsikt skulle de titta på större lokaler för kommande år. Mycket folk är kul men jag uppskattar aldrig trängsel i trånga utrymmen.

    Jag kan ärligt säga att jag skulle ha besökt mässan om jag bott i Sthlm men nu fick jag prioritera bort det till förmån för andra kommande öl-event.

    Jag var även inne på detta med smakprov. Jag ska förtydliga att jag inte menar att importörerna och bryggarna ska gå lottlösa för deras slit utan jag var ute efter ett smidigt system för att hantera smakproven. Här ska jag ska ärligt säga att jag faktiskt glömt att det var kuponger förra året; för visst var det det? Det jag hade i åtanke var året innan då man med kontanter skulle betala vid baren vid varje smakprov och närmaste uttagsautomat var ute på torget. Kuponger/poletter kan jag tycka vara ett ok system för att hantera detta. Vill igen förtydliga att jag självklart tycker de som förser oss med öl ska få betalt för det.

    Jag nämnde även att två liter var någon typ av gräns. Det var mer en personlig gräns för hur mycket jag bedömer att jag kan dricka utan att helt förlora sinnena. Då syftar jag på lite alkoholstarkare öl då jag har en tendens att uppskatta dem mer. Det var inte mer allvarligt än så.

    Men visst är det väl så att man i första hand besöker en öl-mässa för att få prova nya svårtillgängliga öl. Det sociala är mer en bonus.

    SvaraRadera
  12. Meeen sluta klanka ner på ölsverige, säger vi att allt är fantastiskt tillräckligt många gånger så blir det ju det!

    SvaraRadera
  13. För att återgå till hanteringen kring smakprover gillar jag systemet som de kör på tex Great American Beer Festival. En biljett för $55 så ingår följande:

    Ticket includes festival program, commemorative tasting cup and unlimited one-ounce samples of more than 1,800 beers.

    Det är ju precis som jag beskrev det i inlägget, dyrare entré fria smakprover. Nivån på biljettpriset och hur pengarna sedan ska fördelas har inte jag lösningen på men det finns bevisligen redan ett fungerande system för detta.

    SvaraRadera
  14. ölfestivalen är 100% kommersiell. Antingen gillar man det eller inte. GABF & GBBF överlever på volontärer, här ska monter/öl/personal betalas, bland annat.
    Sen är även öl business, surprise?

    SBWF är överlägsen de flesta mässor just p.g.a att den är 100% kommersiell, det finns nåt för alla, geeks, brudar, svenne banan, alltså skapar det trivsel, för det handlar lika mycket om att ha kul, en folkfest.

    SvaraRadera
  15. Ser inte riktigt hur mitt förslag skulle ge mindre intäkter. Det handlar väl bara om som jag var inne på tidigare nivån på biljettpriset. Jag har inga problem att betala betydligt dyrare biljettpris för att slippa hantera det vid disken. Problemet är väl att det skulle avskräcka många besökare som inte är geeks med dyrare priser. För att avsluta denna diskussion kan vi väl enas om att kupong/polett-systemet är bra. Det är ändå inte världens största grej.

    SvaraRadera
  16. Jag hade som vanligt hur kul som helst dom 3 dagarna jag besökte mässan, tycker att Stockholm är betydligt trevligare än tex Köpenhamn (även om jag får ticka mer öl i Danmark) :)... Håller dock med om att det är mycket folk och lite trångt samt att musiken är en aning störande. De flesta ölen ifrån OT & Brills monter kommer inte på bolaget och där finns det ju riktigt bra öl för att nämna några.

    SvaraRadera
  17. Jag tog mest hans inlägg som humor, ett sätt att fina frid i att han inte kunde åka ;)

    Men diskussionen efteråt trycker på några intressanta punkter. Det här med betalningssystemet tycker även jag skulle kunna förbättras. På ÖBWF och SMÖF kör dom med ett system med "låtsas-pengar" eller vad man ska kalla det. I Örebro så är det papperslappar av olika valörer och på SMÖF är det en liten bricka med rutor som är värda 10 kr. Man köper dessa i entren (tror dock inte SMÖF tar kort). Själv tycker jag detta är bättre än att springa runt med 1500 kr i fickan och man kan fylla på med jämna mellanrum om man vill ha mindre pengar på fickan.

    Ett fast inträdespris med gratis smakprover tror jag blir svårt att genomföra med tanke på dom stora prisskillnaderna. Men det funkar hyfsat på t.ex. Örebros Ost och Vinmässa där jag flera gånger kommit med en bricka med 100 kr och det räcker hela dagen. Där bjuds det på vin hejvilt (dom flesta tog bara 10 kr för flera smakprov) så man kan nästan se det som gratis smakprovning. frågan är dock hur mycket det kostar leverantörerna men med tanke på vin-utbudet i Sverige så kanske det blir lättare att få tillbaka pengarna via Systemet sen genom ökad försäljning.

    Fast jag tycker inte det är ett så stort problem egentligen. Det skulle kunna förbättras men det funkar bra som det är nu.

    Det enda jag egentligen tycker behöver förbättras är det här med att vissa bara säljer hela flaskor. Samt att det var en viss diskriminering bland ett fåtal bryggerier.

    Ett gigantiskt plus ska dock gå till alla som var flexibla med smakproven. Jag lyckades få halva smakprov på väldigt många ställen. T.ex att man får 4 halva och betalar för 2 hela.

    Överlag så var det här en fantastik festival. Jag har inte varit på lika många som Darren (tror bara jag besökt 8). Men det här var tamejfan den bästa hittills :D

    SvaraRadera
  18. Extremt kul. Världen snurrar dock ej kring er så kallade nördar som ni verkar tro. Bara bra att ni håller er borta från samhället - kryp ner i era källare och drick er såååååå speciella öl ni hittat i någon obskyr shop. Ingen skillnad på er och datanördar. Lika onödigt pissnödiga hela bunten...

    Arge Kocken Från Stockholm

    SvaraRadera
  19. Anar en viss avundsjuka från alla nollor som inte kan få tag i speciell öl och är i stället nöjd med halvdassig svensk bira. Obskyr shop?! Svensken personifierad här tror jag. Tråkig och medelmåttig. Vad är det för fel på obskyra butiker?! Hört talas om att byta öl med folk?! Beer Trading kallas det för den outbildade.

    / Arg Djävul som dricker belgiskt sur skit som ni fjantar inte ens kan uttala.

    SvaraRadera
  20. Ha ha ha - stilig blogg Weine, du är en ölens Sherlock Holmes - färgglatt spektra på alla dina prövningar - tar de aldrig slut undrar man lite uppgivet... När kommer bakslaget och det blir kultur att dricka ett sexpack Sofierio och kan få folk att läsa på en blogg om det ;)

    SvaraRadera
  21. Underbart inlägg, alla behöver vi en djävulens advokat! Cred tilldig Weine för att du vågar ifrågasätta. Genom att du gjort det har vi här fått fram en diskussion där många har kommit med förbättringsåtgärder på problem ingen tidigare nämnt!

    Lustigt tycker jag är att Arga kocken på ett sådant förnedrande sätt jämför ölentusiaster med "onödigt pissnödiga datornördar", detta genom att använda en dator som antingen Bill Gates eller Steve Wozniak utvecklat. Grattis!

    SvaraRadera
  22. Weine....Word! Jag bor ju relativt nära mässan men vägrar besöka den då det är för mycket "pack" närvarande (Jag syftar till dem som förfestar innan mässan t ex!). Obegränsade smakprover kommer aldrig att funka i sverige pga av att det då skulle bli ett fyllekalas utan nåd. Svenskar är kända för att inte kunna hantera "gratis" alkohol. Mao, det kanske jag som är lite "känslig" ang hur jag vill att en mässa ska vara. Turligt nog finns det massor med folk som inte är det!

    SvaraRadera