söndag 14 augusti 2011

Spontanjäst öl från Sverige...

Var i Ystad på min semester och lyckades då plocka upp ett gäng flaskor från Ystads stolthet Två Bryggare. Expediten på systembolaget var snabb att påpeka att: " Du vet väl att det är färsköl, de skall alltså inte sparas". Jag nickade, log och tänkte; med simmande mjölksyrebakterier i flaskan har man ju inte mycket annat till val om man inte vill dricka filmjölk. Dessa flaskor skall provas vid nästa provning.

Här är mina anteckningar av Ysta India Pale Ale som intogs på hotellet.

Ölen har minimalt skum och är disigt brun. Doften är parfym, massor av smör, kola, blommigt. Smaken är även den av parfym, smör, kola, medel till kraftig syrlighet, unket, cirtrus, diskmedel, kort eftersmak. Munkänslan är vattnig, tunn kropp.

6 kommentarer:

  1. Underbart! :D

    När är nästa provning nu igen?

    SvaraRadera
  2. Du har fått mail om detta din slarver, 3 sep. Du lär inte vilja missa den då bla båda ölen från Three Floyds nedan är med + annat humligt från Kanada + mycket mer. Finns ett googledok.

    SvaraRadera
  3. Jag köpte också nyligen på mig alla Ysta öl förutom Tattoo som var tillfälligt slut. Jag var rädd att alla skulle vara mer eller mindre infekterade men det var faktiskt bara deras ipa som var defekt. Den var dock tok-infekterad och smakade som en gammal disktrasa!

    SvaraRadera
  4. De där mytomspunna ölen har jag ännu inte haft "nöjet" att dricka men hoppas göra det vid tillfälle. Vad kostar flaskorna?

    SvaraRadera
  5. nerdbrewing: Har provat Färskölen, Tattoo och IPA:n och kan säga följande: Färskölen hade en diffus smygande metallisk syrlighet, IPA:n var som du ser ovan kraftigt infekterad och Tattoo hade en NÄSTAN frisk smak, dock var det något där som lurade. Mörk provade jag för några år sedan på SBWF och kommer ihåg den som nästa fri från infektion.

    Gyllanbock: de stora (0,5l) kostar runt 24 kr och IPA:n 27kr.

    SvaraRadera