fredag 12 augusti 2011

Ängö Ljuva Livets Ängöl ÄSB

Ölen är klar bärnstensfärgad med benvitt kompakt skum. Doften är stiltypisk brittisk med söt mörkt rågbröd, vörtbröd, röda bär, alkohol. Smaken är mer fruktig, åt röda bär, torkad frukt, sött mörkt rågbröd, knäck, lätt cirtuston åt främst apelsin, aning alkohol. Munkänslan är lätt till medelfyllig med medelstark men livfull och ganska vass kolsyra, medelbesk.

Ni som läser bloggen har nog snappat upp att jag inte gillar säsongsölen vi har i Sverige så som jul- eller påsköl pga att det kommer så mycket skräp under benämningen bara för att det går att sälja det under dessa högtider. Svensken verkar köpa det man egentligen inte gillar för att det ska vara så under jul och påsk.

Nu skulle jag ju inte skälla på säsongsölen utan tillbaka till denna ESB eller ÄSB (Ängö Superb Bitter). För om jag nu tittar på hur jag upplevde denna öl så är det ju en klockren jul- eller varför inte påsköl enligt mig. Har alla ingredienserna för att matcha jul- eller påskbordet och god är den ju med. Bra jobbat Ängö Kvartersbryggeri i Kalmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar