lördag 17 oktober 2009

Lost Abbey The Angel's Share

Öppnade för en stund sedan en av mina flaskor Angel's Share som jag köpte i Köpenhamn senast. Måste erkänna att jag var lite nervös då jag länge velat smaka ölet men å andra sidan har man hört en del negativt om det på sistone och då framförallt infekterade exemplar. Ska kanske tillägga att det rör sig om den vanliga Brandy-varianten. Det finns ju även en variant som har legat på bourbon-fat.

Tillbaka till den vanliga brandy-varianten nu. Som sagt är jag aningen nervös när förseglingen runt korken plockas bort och ett stabilt tag fattas runt flaskans nedre den samtidigt som korken skruvas upp. Inte minsta ljud hörs när korken lämnar flaskan. Visste ju sedan tidigare att den skulle vara platt vilket inte nödvändigtvis behöver vara fel för öl-typen.

Häller upp 15 cl av en svartröd vätska i en kupa. Enbart några få bubblor flyter runt på ytan innan de snabbt försvinner.

Doften är ljuvlig av karamell, choklad, vanilj och en lyxig alkohol-ton. Smaken går vidare i samma spår med en aningen syrlighet som absolut inte stör på något sätt. En räcka av smaker växer fram i takt med att ölet värms upp i handen. Främst kaffe. Ett väldigt komplext öl.

Detta var en upplevelse som levde upp till mina förväntningar. Nu ska jag njuta av de sista centiliterna i glaset.

2 kommentarer:

  1. Måste säga att den jag druckit var nog inget fel på...men gott var det inte smakade lite som man hade lagrat ölen i en gammal strumpa än i fat...tycker det finns bryggeri som gör ekfatslagrade sorter som gör det mycket bättre än Lost Abbey (dont belive the hype)

    SvaraRadera
  2. "dont belive the hype" den gamla stänkaren från Public Enemy. Det var ett tag sedan.

    Visst är det mycket "hype" över denna men gott var det.

    SvaraRadera